GRAND KYIV BALLET - Children of the Night

Om arrangementet

Premieren på den nyklassisistiske balletten «Children of the Night» fant sted i 2018. Koreograf-regissør Oleksandr Abdukarimov skapte stykket, inspirert av kjærligheten og dansen til Oleksandr Stoianovand Katerina Kukhar.

Balletten er basert på den eldgamle greske legenden om Androgynes, mytiske skapninger som en gang hadde to par armer og ben, to ansikter på ett hode, men for ulydighet straffet Zevs dem og delte dem i to deler - mann og kvinne. Siden den gang er hver av partiklene tvunget til å lete etter sin partner. Uttrykket "Finn din sjelevenn" dukket opp takket være denne legenden. Ingen har berørt dette emnet i ballett før. Legenden er fortalt med akkompagnert av musikalske motiver av kjente og fremtredende komponister.

People's Artist of Ukraine Oleksandr Stoianov: "Nattens barn er skapninger som dukker opp fra nattens mørke - de er menneskelig frykt og tvil som prøver å forføre et kjærestepar i de mørkeste tidene på dagen. Dette er hindringene som blir møtt på veien i livet til ethvert par.»

People's Artist of Ukraine Katerina Kukhar: "Ballett om hvordan to kjærlige hjerter går gjennom følelsesmessige prøvelser. Om de vil klare å finne og føle sin sjelevenn, eller om de vil klare å motstå fristelser. I første akt finner heltene sine sjelevenner og må bestå testene som er forberedt for dem av nattens barn. Men i andre akt møter de en mektig skapning med utrolig energi – Seeren. Han er både Gud og Demon, den som styrer nattens barn og ønsker å skille to kjærlige hjerter fordi han er redd for å miste kraften sin. Seeren er redd for at Androgyne ved sitt eksempel vil være i stand til å plante et frø av håp i folks sjeler, og de vil finne den sterkeste og samtidig skjøre følelsen som eksisterer på jordkloden."

I første akt danser artistene til musikken til Antonio Vivaldi og Max Richters "Four Seasons", i den andre - Philip Glass, Cliff Martinez, Arvo Pärt.

Koreografi og iscenesettelse: Oleksandr Abdukarimov

Musikk av: Antonio Vivaldi, Max Richter, Philip Glass, Cliff Martinez, Arvo Pärt